Regler

Deadline

Deadline for indsendelse af bidrag til Future er 30/4 kl. 20.00.

Skal man være studerende?

Nej. Future har fortrinsvis de studerende som målgruppe, men det er tilladt at deltage for alle der er 30 år eller yngre på datoen for briefing, altså d. 31. marts 2017. 

I modsætning til vores konkurrence-kollegaer hos YCCA skal man ikke være studerende eller “Young Professional” for at deltage. I modsætning til YCCA skal man heller ikke gå på en bestemt skole. Man er bestemt meget velkommen, hvis man er studerende på Danmarks Designskole, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Designskolen i Kolding, Skolen for Visuel Kommunikation i Haderslev eller Reklamelinien på KEA. Og man vil muligvis være ganske godt klædt på til at deltage. Men man er også meget velkommen, hvis man går på CBS, DTU, ITU eller noget helt fjerde eller femte.

Skal man arbejde på et bureau?

Nej. Vi ønsker, at Future skal være et springbræt ind i “Bureauverdenen” snarere end en lukket klub. Desuden er det i dag også utrolig svært at definere, præcis hvad et bureau er.

Vores håb er, at vores deltagere på sigt vil samles i tværfaglige teams fra forskellige retninger og med forskellige baggrunde – inklusiv deltagere, der endnu ikke er inde i bureauverdenen eller skolesystemet.

Koster det noget at deltage?

Nej – der er ikke noget tilmeldingsgebyr.

Hvor mange kan der være på et team?

Som udgangspunkt anbefaler vi, at et team består af 1-4 personer. Vores indsendelsesformular understøtter pt., at op til 4 personer kan tilmelde sig konkurrencen. Ønsker I at være mere end 4 personer, så send os en mail på isa@kreakom.dk.

Indsendelse

Alle bidrag indsendes via formularen her på sitet. Efter indsendelsen får du en mail, der bekræfter, at dit bidrag er modtaget. Tag fat i os direkte, hvis du har problemer med at uploade eller ikke har fået en bekræftelsesmail. Men lad gerne være med at vente til absolut sidste øjeblik…

Det anbefales, at du præsenterer din idé ved hjælp af en casevideo, der varer maks. 1,5-2 minutter. Eller som min. på ét samlet website eller i en samlet PDF-præsentation. Husk, at juryen skal se mange bidrag igennem, så du kan med fordel gøre det så let for dem som muligt.

Det vigtigste er, at du præsenterer din idé på en klar, overskuelig og letforståelig måde. Naturligvis må den visuelle indpakning gerne være lækker og skille sig ud fra mængden, men det vigtigste er, at den kreative strategi præsenteres klart og tydeligt.

Laver du en casevideo, beder vi dig om at lægge den op på Vimeo eller YouTube og linke til den i indsendelsesformularen. Igen, gør det let for juryen at se videoen. Og gør det let for dig selv ift. at sikre, at videoen virker, når juryen skal se den. Laver du en PDF, skal du ligeledes linke til den i formularen. Pas på med password-beskyttede dokumenter i Dropbox og lignende. Arbejde, der ikke er inkluderet på linket, vil ikke tælle med i bedømmelsen. Ved indsendelsen bedes du også indsætte en kort beskrivelse af projektet og idéen. Beskrivelsen skal hjælpe juryen forstå din idé. Hvis der er elementer af din kampagne, der ikke er 100 % forklaret i casevideoen, så er det en god idé (kort) at forklare det her.

Må jeg indsende flere forslag?

Ja, det må du gerne. De skal dog indsendes som separate bidrag.

Regler og kriterier

Regler og kriterier til Future 2017 er offentliggjort d. 16. marts 2017.

Q&A

Alle spørgsmål, også vedrørende kunden og opgaven, henvises til Futures Facebook-side. På den måde kan alle deltagere se svar på de spørgsmål, der bliver stillet, og vi kan blive klogere i fællesskab. Hvis du ikke bruger Facebook, er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte os på isa@kreakom.dk.

Til skoler og undervisere

Underviser du på en skole og har du spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen at kontakte Isa Østergaard Aurvig på isa@kreakom.dk. Det er vores målsætning, at så mange studerende som muligt deltager.

 

Shortlist og vindere

Juryen vurderer bidragene ud fra den overordnede idé og dens relevans i forhold til medie og målgruppe, og nominerer fem bidrag til shortlisten. Efterfølgende kommer kunden med kommentarer til disse, og kommentarerne medtages i juryens vurdering.

Vinderen bliver kåret ved awardshowet d. 11. maj 2017. De shortlistede bidrag modtager hver to billetter til uddelingen. Hvis du deltager som del af en gruppe, og jeres bidrag bliver udvalgt som et de fem shortlistede, skal I derfor udvælge, hvilke to personer der skal have billetterne. I er selvfølgelig velkomne til at købe billetter til de resterende medlemmer, når disse sættes til salg.

Du kan læse mere om Diamanten 17 og prisuddelingen her.

Rettigheder

Vores ønske er, at de bedste idéer fra Future kommer ud i den “virkelige verden”. Som deltager ved Future tilbyder du derfor din løsning og dit kreative løsningsforslag til kunden. Men din idé vil aldrig bare blive taget ned fra hylden og blive brugt, uden at du hører noget fra kunden.

Vi har en klar forventning om, at ibrugtagning eller videreudvikling af idéerne sker i samarbejde med kreatørerne, dvs. de teams, der har skabt idéerne. Samtidig forventer vi, at evt. yderligere arbejde på projekterne, inkl. evt. afregning for dette, sker efter aftale mellem kreatørerne og kunden. Det er kunden også blevet gjort opmærksom på.

Hvad betyder det?

Det betyder, at kunden kan anvende hele eller dele af materialet til fremtidig markedsføring, kampagner eller lignende. De kunder, som udvælges til Future-opgaverne, er netop udvalgt, fordi de ikke har et stort reklame- og marketingapparat i ryggen – og selvfølgelig, fordi de repræsenterer en god sag.

Alle bidrag vil blive forelagt kunden. Selvom det er Futures intention, at så mange af konkurrencens idéer som muligt bliver realiseret, så kan vi ikke garantere, at vinderbidraget eller andre af de shortlistede bidrag bliver videreudviklet eller eksekveret. Må det er bestemt noget, som vi gerne vil støtte op omkring.